Gennemgang af båd

Tirsdag d. 19.02.2019
Jeg fik anbefalet en fin fyr, der havde tid til at tage med mig til Bremerhaven for at gå båden igennem.
Sidste gang jeg købte en båd, stolede jeg på ejeren. Han fortalte stolper op og ned hvor fin en båd det var han havde. Jeg havde også selv hørt meget godt om båden og dens ejer. Så jeg stolede fuld og fast på at tingene var som jeg fik fortalt. Men det kan jeg bestemt ikke anbefale andre i at gøre. Der var en del ting på den båd, jeg ville have kunne tage stillig til, hvis jeg havde haft en ufrivillig til at gennemgå den. Men det var det, og jeg lærte en lektie.

Vi kørte fra sjælland mod Bremerhaven tirsdag formiddag. Vi valgte en vej som var lidt kortere i km, men til gengæld en lille sejltur over Elbe floden.
Vi gik godt i spænd sammen, så det var ikke noget problem i at køre den lange vej sammen, selvom vi ikke havde mødt hinanden i forvejen.

I Bremerhaven fandt vi et hotel i nærheden af båden. Et fint hotel der hedder Amaris. Et godt værelse med 2 enkeltsenge, og med morgenmad inkluderet.
Efter lige have stillet de småting vi havde med på hotellet, gik vi en tur ned for at kigge på båden. Vi havde først en aftale med at gennemgå den om onsdagen, men vi var jo lidt spændte på at se den.
Et ældre ægtepar som var i havnen kendte godt båden, og viste os hvor den lå. Mægtigt af dem, at de ville give sig tid. Det var mørkt, og de var ellers på vej hjem. Rart at se at et ældre ægtepar ikke er mistroisk over for fremmede, men mødte os med åbent sind. Tak for den oplevelse.
Båden lå fint i vandet, og udefra var førstehåndsindtrykket, at vi ikke var kørt forgæves. Den så fin ud, som den lå der. Vi var ikke ombord, men kiggede bare udefra.
Vi tog derefter ud for at finde lidt at spise, inden vi skulle til køjs. Vi spiste en Burger som faktisk ikke var noget at prale af, men det var ok.
Den skulle lige fordøjes, så vi gik en ekstra tur ned til båden inden vi tog på hotel.

Vi stod tidligt op og fik spist morgenmad. Rigtig god morgenmad med masser af tilbehør. Kan godt anbefale det hotel. Det var 3 stjernet, men over alt forventning til omkring 100 euro for 2 personer.
Efter morgenmaden tog vi ned til båden. Ham vi skulle kontakte kunne vi selvfølgelig ikke få fat i, men havnefoden havde også adgang til båden. Han gik og skrubbede dæk på båden da vi kom. Så ingen problemer med at komme ombord.

Jeg havde fået at vide, at det var en båd der var blevet røget cigaretter på, så det kom ikke som en overraskelse. Båden er ikke blevet brugt i en del år, så hvor slemt kunne det være.
Det var slemt :-))
Jeg tror mest det kan betegens som at gå på værtshus i Sydhaven i 80′ erne. Der stod en aroma i hovedet på os, da vi åbnede lågen for at gå indendørs. Gulvtæppet lignede noget som var blevet brugt som askebærer. Hynderne på sofaen, var nærmest lidt fedtet at se og røre ved. Loftet havde en farve af træ, som vi troede det skulle have, Men ved nærmere eftersyn kunne vi godt se, at det oprindeligt havde været hvidt.

Vi gennemgik resten af båden, og fandt selvfølgelig lidt fejl rundt omkring. Der var en lille utæthed i soveværelse omkring en nød luge, hvor der var dryppet noget vand ned i sengen. Så madrassen i soveværelset skulle skiftes. Men det havde jeg jo nok skulle gøre alligevel.
Der var også lidt gennemtræning i loftet, så træet i loftet havde suget noget vand.
Der var et varmeapparat der ikke virkede, og et par rør var udskiftnings moden. Småting som bare skal laves, men som ikke er helt billige.

Båden er i overordnet forstand rigtig fin, med masser af lækkert udstyr, og der er blevet tænkt over en masse ting.
Ejeren er ikke ung, men jeg tror de har nydt livet ombord, og har været rigtig glade for båden. De har købt båden for at nyde den fuldt ud, og har efter motortimer at se, haft meget fornøjelse af den. Motoren havde sejlet 2200 timer, så de har været omkring.
De har boet på båden i 10 år, og brugt den den som sit hjem, og hygget sig med en smøg i ny og næ. Fik at vide at de hver især røg omkring 40 smøger om dagen. Så med lidt gæster ombord, har der været hygge på drengen.
Faktisk lidt rart at tænke på, at de ikke har stået tilbage for at nyde tilværelse. Ikke haft de store bekymringer om hvad andre har tænkt, og hvad man bør og ikke bør gøre.
Komfur, ovn og køleskab så ordentlig ud, og det giver jo en god indikation for hvem der har haft båden.

Vi fik startet båden op, og den sprang i gang som en mis. En helt fantastisk lyd kom da motoren gik i gang. Ikke fordi jeg går syndeligt meget op i en motor, men den rolige brummen der kom kom fra den 6 cylinder motor var rar at høre på. Vi sejlede lidt rundt i havnen, og det var nemt at styre båden. Den har både for og agtertrosser, så det hele er jo som en leg.
Den er 45 for, så for mange er det jo en stor båd, men sådan havde jeg det ikke rigtig. Jeg er ihvertfald ikke nervøs for at skulle sejle rundt med den, selvom jeg ikke har den store erfaring.

Efter 5 timers tid havde vi gennemgået båden, og der kom ikke noget rigtig skræmmende frem.
Det største og dyreste arbejde er nok at få rygerkabinen på fode igen. Der skal skiftes loft, hynder, gardiner og gulvtæppe.
Alt skal vaskes ned og sikkert flere gange. Der er masser af skabe og skuffer, hvor der sidder røg.
Der skal nye madrasser i sengene. Køleskabene skal formentlig også udskiftes. Halogenlys skal udskiftes til led.
Motor og andre dele i motorrummet skal have et gennemgribende service. Der er en lille smule rust på ydersiden af skibet som skal laves. Teakdækket skal have en ordentlig rengøring, og hele skibet skal poleres op.
Jeg er godt klar over at der skal rigtig mange timers arbejde for at få denne båd til at se ordentlig ud, men det er vel også en del af glæden ved at købe en brugt båd ?

Jeg har givet et bud på båden, og jeg regner ikke med at ejerne bliver begejstret. Men det er ikke et skambud jeg har givet, men et realistisk bud synes jeg, i forhold til de ting der skal gøres og i forhold til liggetiden og interessen for båden.
Jeg ved ikke om han vil acceptere mit bud, og jeg har en fornemmelse af, at han vil komme med et modbud. Men jeg tror at for at det skal hænge sammen, vil jeg stå fast på det bud jeg har givet, og så må jeg slippe båden, hvis han ikke er enig.
Jeg vil gerne have båden, og jeg tror at den er det helt rigtige i forhold til det som jeg har tænkt mig at bruge båden til. Men jeg vil ikke give mere for den, bare fordi jeg er lun på den.
Jeg regner med at der kommer svar enten i dag eller i morgen, så det er meget spændende om jeg bliver indehaver af en Linden Kotter 13,70.

Økonomi i en båd

Jeg synes det er svært at få et overblik over hvad det egentlig koster at have en båd.
Når jeg spørger rundt omkring, virker det som mange ikke rigtig har regnet på hvad det koster. Eller også vil de ikke være helt ærlige omkring det. Jeg kan ikke helt regne ud, hvilken udgifter bådejere har i deres tanker, når jeg spørger?

Anskaffelse af båd
Anskaffelse af en bådplads Kr. 60.000.- (Andelsbevis)
Kontigent af bådpladsen Kr. 5.000.-
Forsikring af båden Kr. 30.000.-
Op og nedtagning af båden (22 tons) Kr. 5.000.-
Servicering af båden Kr. 6.000.-
Opvarming af båden i vinterhalvåret Kr. 18.000.-
Diverse uforudsete udgifter. (Feks, strøm) Kr. 6.000.-

Pris per år uden bådplads. Kr. 70.000.- (Ca. Kr. 5.800.- mdr)

Så kommer der forbrug når båden skal ud og luftes. Her kan der jo kun være tale om et skøn, og det forandre sig sikkert fra år til år.
Men hvis jeg regner med diesel og havnepenge, og ikke er fedtet med hvor jeg sejler hen, beløber det sig måske i kr. 30.000.-
Så har jeg regnet med 50 overnatninger i forskellige havne til kr. 200.- per overnatning, og Kr. 20.000.- i Diesel
Så hvis jeg regner med at bruge omkring kr. 100.000.- per år eller ca. 8.500.- per mdr for at have båd, er det sikkert ikke helt skudt ved siden af.

Jeg har spurgt efter en forsikring og jeg synes det virker lidt mærkeligt?
Hvis jeg bare tager en ansvarsforsikring, som er lovpligtig for at kunne ligge i havnen koster den omkring Kr. 900.- per år.
Hvis jeg skal have kaskoforsikring kan jeg vælge at have en selvrisiko fra Kr. 6.000.- til Kr. 20.000.-
Med en kaskoforsikring skal der betales 1 procent til staten, hvilken ikke skal betale hvis jeg bare har en ansvarsforsikring????

Så f.eks med Kr. 20.000.- i selvrisiko og en kasko på Kr. 30.000.- Har jeg faktisk Kr. 50.000.- at gøre godt med per år i skader.
Jeg har selvfølgelig ikke en ide om, hvilken skader jeg eventuelt kan få og hvad de koster at lave.
Det ville jo være virkelig ærgerligt hvis båden enten sank eller blev stjålet. Så ville jeg jo miste alt. Hvor stor er chancen for at det sker ?

Nogen snakker om at jeg lovligt kan sælge 3 procent til et tysk firma, og så undgå den danske misundelseafgift. Andre snakker om, at det ikke er en lovlig måde at undgå afgiften på.
Afgiften til staten er ca. 50 % af forsikringen
Jeg er ikke så meget til de forskellige krumspring for at udgå at følge reglerne. Jeg har en fornemmelse af, at jeg ikke vil kunne tage det afslappende, hvis jeg ved at reglerne er blevet bøjet. Så den model vil jeg ikke kaste mig ud i.

Det som jeg ikke kan forstå, er at der kun er afgift i forbindelse med kasko og ikke en general regel for både i det hele tage.
Jeg kan heller ikke forstå at det kun gælder både, og f.eks ikke også gælder campingvogne.
Men der kan jo skrives tykke bøger om de ting man synes er lidt mærkelige.

Nå, jeg skal tænke mig om.
Har jeg lyst til at betale Kr. 2.500.- per mdr for at føle mig sikker, eller har jeg lyst til at betale max kr. 1.000.- per år for at føle mig usikker.

Jeg tror jeg skal have snakket med nogle forskellige og høre deres indgangsvinkel til dette dilemma.
Hele projektet handler jo for mig om, at kunne bo billigt i forhold til hvis jeg skulle anskaffe mig en lejlighed eller et hus. Så selvfølgelig vil jeg gerne sparer kr. 29.000.- om året. De penge kunne bruges til mange andre fornøjelser. Men det er jo selvfølgelig ikke pengene værd, hvis jeg er utryg det meste af tiden.




Marrakech

Ferie i Marrakech fra d. 2 februar til d. 9. februar

Sammen med 2 gode venner har jeg lige haft et dejligt afbræk fra sommerhuset i Marrakech.
Det var ikke lige den første tanke der faldt mig ind at jeg skulle til Marrakech på ferie, men jeg blev spurgt om jeg ikke have lyst til at tage med. Der var intet jeg hellere ville. 8 dage med nye oplevelser i 25 grader.
Jeg kendte ikke så meget til stedet, andet end at nogle af mine venner havde været der for 25 år siden på en bilferie.

Vi boede i den gamle bydel, hvor gaderne snor sig og med et vivar af mennesker, heste, æsler, og tonsvis af europas forbudte knallerter. De osede som en i H…. og kørte ud og ind imellem heste æsler og mennesker.
Men alle mennesker havde stor respekt for hinanden og der var aldrig sure miner for hvad andre lavede eller gjorde.
I det hele taget er befolkningen utrolig søde og hjælpsomme. Alt kan lade sig gøre, og der var ingen problemer med at se røre eller føle på de udstillede varer. Ingen sure miner, hvis man ikke købte noget.

Alle mennesker man talte med var utrolig glade for at vi besøgte deres land. Alle var meget kede af det der lige var sket i Atlasbjergene og alle tog den største afstand fra det. De havde aldrig oplevet noget lignede, og håbede at de ansvarlige ville få de største straffe.
Der havde været store demonstrationer imod det der var sket.

Jeg kan kun anbefale folk at tage en tur til Marrakech. Søde mennesker, gode steder at spise og en masse forskellige ting at se.

I gang med at kigge efter ny bolig

Efter at have solgt mit sidste hus i Brøndby har jeg været i sommerhuset for at få tid og ro til at tænke en del igennem. Normalt er jeg en person der ikke har langt fra tanke til handling. Men selvom jeg aldrig har gjort noget jeg egentlig har fortrudt, har der altid været en eller anden økonomisk konsekvens ved mine handlinger, og ikke altid i positiv favør. Faktisk næsten aldrig.
Så jeg satte mig for at sidde og kede mig en vinter i sommerhuset, for at se hvad der skulle dukke op af nye ideer. Hver gang jeg rigtig har kedet mig, popper tanken om at gøre det som jeg plejer op. Men det er jo ikke det rigtige, ihvertfald ikke lige nu. Jeg vil have forandringer, så det nytter jo ikke at købe et hus og tro at alting bliver som det var engang. Men en ny bolig skal jeg have, for det er simpelthen ikke socialt nok for mig, at være i et sommerhus. Det er sjældent at der kommer besøg, for folk har ikke lyst til en tur på 200 km frem og tilbage, hvilken jeg udenmærket forstår. Jeg gider heller ikke selv.

Jeg har igennem længere tid set på min kommende bolig. Efter at have gennemgået 100 vis af forskellige boliger på nettet, for at finde en bolig der kunne opfylde mine ønsker, har jeg erfaret at der sikkert er en masse dejlige huse eller lejligheder som kan være egent for den rette. Så der er bestemt ikke noget i vejen med diverse boliger, men nok snarere mig der er svær at tilfredstille. Jeg har flyttet nogle gange de seneste år efter at have boet det samme sted i 35 år. Det var det perfekte sted, og med masser af gode minder. Derfor har det været svært at finde noget tilsvarende, fordi der er blevet sammelignet med det som jeg havde engang.

Det som jeg kigger efter er et sted der skal give mening for mig. Og hver gang jeg har kigget på noget kommer følelsen af at det ikke har været det rigtige. Jeg har i så mange år passet hus, have og hvad der ellers høre til i et hus.
Jeg kan ikke se mig selv med en ny ligusterhæk på en villavej, hvor folk kommer hjem og skynder sig ind i hver deres matrikel, med et nik hvis man er heldig.

Jeg har haft tanken om at flytte i bofællesskab, hvor det virker som folk vil hinanden med fællesspisning og nyttehave. Men jeg fornemmer også at det måske kan blive lidt for meget med økologi, fællesbil, deleøkonomi og faste dage med fællesting der skal gøres.
Jeg er ikke så meget for at binde mig til faste forpligtigelser.

Så har jeg kigget på kolonihaver, men der er problemet i de fleste kolonihaver, at men ikke må bo der året rundt, selvom der er flere der nok gør det, med en adresse et andet sted. Men jeg har ikke lyst til at skulle leve under radaren, og jeg har heller ikke lyst til både lejlighed og kolonihave med dertil hørende udgifter.

Så nu er tanken om en båd kommet frem på lystavlen.
Jeg har haft en sejlbåd for en kort periode. En båd som de fleste synes er rigtig fin, men jeg synes den var for lille og mørk i forhold til at skulle opholde sig på den i længere tid.
Derfor er jeg kommet frem til at det nok må blive en stålbåd som kan komme på tale. Jeg har kigget på en Linden Kotter 13,70, som kunne være et ganske godt alternativ til en kommende bolig.
Jeg har gennemtænkt projektet i en del længere periode end jeg som sagt er vant til. Jeg har skubbet den til side og overvejet en lejlighed centralt i byen. Bare en 2 værelse med altan. Men en 2 værelse med altan koster jo hurtigt 3. mill. Så det vil sige at jeg skal starte forfra med lån, og dertilhørende spekulationer på om renten stiger, eller kommer der en ny finaskrise. Dufter der af roser, eller stinker der af bleer i opgangen. Er der fest hver weekend, og kan jeg finde en parkeringsplads til bilen ?
Jeg har ikke erfaringen med at bo i lejlighed, så jeg aner ikke om jeg kan acceptere det, at skulle tage stilling til en masse nye ting.
Så er båden kommet tilbage til tankerne igen.
Jeg kan købe en fed båd til det halve af hver en lejlighed koster. Jeg kan sejle lige derhen hvor jeg lyster, hvis jeg trænger til lidt luftforandring fra haven. Jeg kan have min bil stående oppe på kajen.
Jeg kan være social med andre mennesker på havnen, uden at være tvunget til fællesarrangementer. Jeg har en fornemmelse af at det er en sammenblanding af alt. Hus med højt til himmelen, kolonihave agtigt på vandet. Frihed til at være sig selv og frihed til ikke at være bundet af en fast adresse.

Jeg har haft nogen tanker om hvad jeg stiller af krav til en kunne bo på en båd. Det er fra de erfaringer jeg fik fra den anden båd, og det er derfor jeg sjældent fortryder de ting jeg har gjort. For prøver man at se positivt på ting som man nok burde have gennemtænkt lidt bedre, kan man altid få noget positivt ud af det.
Jeg ønsker der er et køkken i den, hvor man ikke skal ligge på knæ for at få fat på en stegepande.
Jeg ønsker at der er en seng jeg kan gå på siderne af, så jeg ikke skal kravle i seng fra benenden af.
Jeg ønsker der et ordentlig toilet og bad, så jeg ikke skal være afhængig af toilet og bad på havnen.
Når de par småting er opfyldt, er resten bare overskydende luksus.
Den båd jeg skal se nærmere på har spisestue, opholdstue, stort dæk og sågar også kombineret vaske/tørre maskine. Stort soverværelse og et ekstra værelse. Der er vandbåret varme i båden og selve båden er topisoleret. Så det bliver ikke noget problem om vinteren at holde varmen.

Jeg glæder mig til at komme til Bremerhaven for at se den. Jeg håber virkelig at den er så lækker, som den ser ud til på billederne.
Så hvis alt går godt, bliver jeg snart kaptajn på egen båd.